Pozdravljen(a) vzgojiteljca, vzgojitelj, učiteljica ali učitelj!

Razvijanje fonološkega zavedanja je sistematično zajeto v učne načrte formalnega izobraževalnega sistema na vseh ravneh izobraževanja. V predšolskem obdobju je vključeno kot specifični cilj na področju jezika, v osnovnošolskem in srednješolskem izobraževanju pa v sklopu učnih načrtov različnih predmetnih področij, posebej pri slovenščini. Poleg tega je kot splošen cilj razvijanje fonološkega zavedanja predvideno pri vseh dejavnostih na kurikularnih področjih.

V začetku izobraževanja je ključno razvijanje glasovnega razločevanja in razčlenjevanja, kasneje pa se bolj poudarja razlikovanje med knjižno in neknjižno izreko (Zemljak Jontes in Bednjički Rošer, 2020).

Pomembno je, da ste svojim učencem dober model izgovorjave, ki naj bo razločna, artikulirana, a ne pretirana.

V pomoč pri razvijanju fonološkega zavedanja pri učencih vam je lahko spodnja literatura in spletne strani:

Povše, B. (2016). Razvijanje fonoloških spretnosti pri učencih s težavami na področju fonološkega zavedanja [Magistrsko delo, Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta]. PeFprints. http://pefprints.pef.uni-lj.si/4310/1/Magistrsko_delo_kon%C4%8Dna_verzija2.pdf

Brumen, D. (2012). Glasovno zavedanje v prvem razredu. Revija za elementarno izobraževanje 5(4). 73-86. http://www.dlib.si/stream/URN:NBN:SI:DOC-VKSFS9DC/b9c32e51-4ac7-4cf0-a418-9324396a8059/PDF

Gillon, G. T. (2008). An intervention programme for children at risk for reading disorder. University of Catenbury, College Of Education. https://www.canterbury.ac.nz/media/documents/education-and-health/gail-gillon—phonological-awareness-resources/programmes/primary-school/01-programme-booklet–2008.pdf

Zemljak Jontes, M. in Bednjički Rošer, B. (2020). 4. Gradnik: Glasovno zavedanje. V Haramija, D. (ur.), Gradniki bralne pismenosti (str. 107-136 ). Univerza v Mariboru. https://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/515

Logopedke: Igre za izboljšenje fonološkega zavedanja otrok

Gradiva za učitelje in učence

Od zmede do besede

 

VIR:

Zemljak Jontes, M. in Bednjički Rošer, B. (2020). 4. Gradnik: Glasovno zavedanje. V Haramija, D. (ur.), Gradniki bralne pismenosti (str. 107-136 ). Univerza v Mariboru https://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/515

Dostopnost